23 februari 2011

Drömmen Om Tusen Och En Natt

Jag kom tillbaka till kontoret för ett par timmar sedan efter att ha ätit lunch på Magdalenas café tillsammans med en av mina fina kollegor. Kan verkligen rekommendera deras sallad med rödbetor, chévre och honungsvinegrette. Vi pratade drömjobb, förhållanden, vårens inplanerade resor och annat som är av intresse i vardagen.

Tog en snabbfika efteråt och hann bläddra genom ett magasin där jag föll för en artikel om exotiska Marrakech. Så länge jag kan minnas, ja än längre än så, har jag fascinerats av dessa tusen och en natt länder.  Mamma berättade för mig att intresset började redan vid några års ålder när jag designade glittrande fezer och färgglada tofflor med böjda tåspetsar och annat orienteninspirerat.

Sedan dess har jag med jämna mellanrum velat resa till Marrakech för att personligen få uppleva ett riktigt hammam, bo på mysiga riads, uppleva den labyrintaktiga souken, känna doften av alla underbara kryddor och smaken av maten, ta in de värmande färgerna av den rosa staden. Med högsta sannolikhet har jag en romantiserad bild av staden, men en dag skall jag minsann hitta dit.

Hur som helst fick detta mig att tänka på ett besök hos Spiti för ett par veckor sedan. Kallt var det som vanligt på Stockholms gator, men när jag steg in genom dörren till denna orienteninspirerade inredningsbutik var det som om jag landat i ett annat land och jag glömde med ens vintern och kylan utanför. Alla dofterna och färgerna, alla ljuvliga detaljer, möblerna från Egypten, Indien, Marocko, Sydafrika och Syrien.. Jag tror faktiskt att jag gick hemåt med lite lättare steg just den dagen..


Inga kommentarer: