1 februari 2011

Tisdagstema 5 - Färger I Inredningen

Dags för mitt andra Tisdagstema. Idag är det färger i inredningen som propsar på uppmärksamhet. Tro mig när jag säger att jag verkligen älskar färger. Dom ger mig energi. Dom ger mig inspiration. Att jag älskar färger är dock svårt att tro när man ser vår lägenhet. Här är det vitt som utgör basen. Jag har ett tidvis stressigt jobb och jag behöver kunna känna mig lugn här hemma. Få hjälp med att ladda mina batterier. Och det hjälper mig nästintill endast färgen vitt göra. Nedan några bilder på typiska färger som ständigt återkommer i inredningen i vår lilla lägenhet.






























Många av våra kuddar och filtar går i vitt, beige och grått. Neutrala naturfärger helt enkelt. Det har troligtvis inte undgått er att se några av alla mina Kivi ljuslyktor från Iittala. Dom finns med på relativt många bilder här på bloggen. Jag har ungefär 10-15 stycken i ett spektrum av färger men just nu är dessa mina favoriter.






























Det finns även en del inredningsdetaljer i metall hemma hos oss. Bland annat mina favoritljusstakar från finska Pentik.






























Man finner även en del svart och mörkbrunt hemma i lägenheten. Resesouvenirer och gåvor från familj och vänner..






























En färg som faktiskt tar lite utrymme hemma hos oss just nu är rött. Den gör sig tillsynes både i mindre inredningsdetaljer och på större möbler som vackra mammas stol från 1960-talet.






























Mest färg hittar man nog i våra tavlor och konstverk. Ett exempel är detta abstrakta verk av en brittisk konstnär bosatt i Phuket. Det är målat på en bit söndrig marmorskiva som väger runt 15 kilo. Den största bedriften är nog den att vi lyckats smuggla med oss den som handbagage från en av våra resor i Thailand.

Inga kommentarer: