31 januari 2011

Utmaning : Tankar Kring Blogg Och Bloggande


Jag hittade en utmaning hos Att vara någons fru som fick mig att fundera över bloggande och jag försöker här svara på frågorna så ärligt jag bara kan:

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan december 2010. Är alltså nybörjade på området.

2. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Runt 5-8 stycken som jag i regel besöker dagligen. Sedan upptäcker jag ofta nya bloggar genom vänner och via andra bloggar.

3. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar?
Ska jag tvingas räkna procent nu också. Tur för er att jag gillar sådant. Skulle uppskatta att 15-20 procent är ”dagboksbloggar”. Vet dock inte om bloggerskorna själva skulle hålla med om det..

4. Tycker Folk som känner dig att du är dig själv i bloggen?
Ingen aning. Jag är kanske inte riktigt samma person i skrift som jag är live.

5. Har du hittat en fungerande gräns för hur du vill vara i din blogg, eller tänjs gränsen hela tiden?
Jag tror att jag hittat en nivå jag vill hålla informationen på. Jag vill bjuda på mig själv och mitt liv, men det får inte bli alltför personligt. Det återstår att se om gränsen jag dragit är rätt, men det känns så just nu.

6. I vilken utsträckning bloggar du för bekräftelse tror du?
Jag bloggar för min egen skull. För att få skriva av mig. För att få dela med mig av min vardag till dom som betyder mycket för mig, samt förhoppningsvis till några andra också. Det var det jag gick in för när jag började blogga för 1½ månad sedan. Inte för att få bekräftelse för det jag gör eller skriver. Men det är ju alltid roligt att få en trevlig kommentar.

7. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att du fått kontakt med dem via bloggen?
Vissa känner jag som sagt från innan. Men jag har inte träffat nytt folk ”irl”.

8. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Jag kan tänka mig att bloggandet kan ta överhand för vissa personer. Att man ständigt sitter inloggad och ständigt klurar på idéer till nya inlägg. Men det gäller Internet och många andra saker rent generellt tycker jag. Att man kan utveckla något slags beroende som i värsta fall påverkar vardagen på ett negativt sätt.

9. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Jag har inte alltid inspirationen till att skriva. Och så har jag inte riktigt räknat ut vad som bör få ta plats här på bloggen och vad som kan utelämnas.

10. Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Det återstår att se..

Inga kommentarer: