14 april 2011

I Am A Nässpray Junkie

Jag har så smått börjat känna av vår-/sommarallergierna som brukar återkomma vid den här tiden varje år. Vanligtvis brukar jag behandla med de receptfria medicinerna som finns att tillgå på apoteken. Men i år får jag tyvärr avstå..

Det är så att jag bokat tid för undersökning på en astma och allergimottagning i stan. Samtalet utspelade sig för snart två veckor sedan och lät ungefär såhär:

Jag: Hej. Jag skulle vilja beställa tid för undersökning. Gärna så snart som möjligt..

Mottagningen: Jaa.. Så snart kan du inte vänta dig att få tid. Du vet väl att väntetiden ligger på cirka åtta veckor.

Jag: Ojdå. Nej det visste jag inte. Det var en väldigt lång kö.

Mottagningen: Ja. Men så är det.

Jag: Jaha. Nåja. Jag vill beställa tid i alla fall.

Samtalet fortsatte och mottagningstanten frågade mig hur och när problemen uppstod. Vilka symptom jag kände av etc. Och jag förklarade såklart så sanningsenligt jag kunde.

Mottagningen: Ok. Men då kommer du att få en kallelse hemskickad via brev inom kort. Och kom ihåg att du inte får äta någon allergidämpande medicin under tiden fram tills undersökningen.

Jag: Jaha. Varför inte det? [en fråga som kan verka uppenbar för vissa, men inte för mig som aldrig undersökt mig för något liknande tidigare]

Mottagningen: Nej det får du inte.

Jag: Nähä. Nä det skall jag inte göra..

Mottagingen: Ja för annars får du ringa och omboka besöket till i höst istället. Jag menar, ifall du tycker det blir för jobbigt att klara veckorna utan medicin.

Så här sitter jag nu. Med allergikänningar. Torr näsa. Torr hals. Andningsproblem. Och jag får inte äta allergimedicin på åtta veckor. ÅTTA VECKOR! Vi snackar svensk sjukvård när den är som bäst [missförstå mig inte, det finns sådant jag uppskattar också].

Men nässprej av olika slag sade tanten minsann inget om. Och det underlättar lite. Så nu är jag nässpray junkie. Jag använder både en mot förkylning och en mot torra nässlemhinnor. För jag har gett fan i att klara mig fram tills undersökningen blir av. Här blir det inget boka-av-och-boka-om kan jag meddela er..

3 kommentarer:

Tenne sa...

Uschdå, hoppas inte det blir för jobbig vår. Nässprej ska man ju annars inte ta mycket mer än en vecka i sträck för det irriterar slemhinnorna och fuckar upp bakteriekulturen eller nåt sånt...

Höperöt sa...

Jag gissar att det gäller antihistaminer specifikt, det är så pass höga doser till och med i receptfrita medicinerna att det byggs upp medicindepåer i kroppen.

Hoppas dom får dig ordentligt utredd sen i alla fall! :)

Mikaela sa...

T: Nej jag får kanske lugna ner mig lite när det gäller sprayen. Jag köpte Nozoil (näsolja) i förrgår som faktiskt fungerar bättre än vanlig Nasolin. Och den är väl inte så skadlig tror jag..

H: Ja det gäller nog antihistaminer i mitt fall. Men jag försöker stå ut och hoppas på att läkaren hittar nåt i mig..