18 april 2011

Politics For Dummies

Det är sällan jag ger mig in i politiska debatter. Nu blir jag väl utskälld, men jag erkänner att jag faktiskt inte är speciellt intresserad. Detta trots att jag vet att samhället påverkas av den politik ett land för.

Jag antar att detta ointresse beror på att jag lever ett relativt gott liv och inte påverkas nämnvärt ifall bidrag minskas eller priser höjs. Jag har ett jobb. Mat på bordet varje dag. Tak över huvudet. Möjlighet till sparande. Möjlighet att resa och spendera pengar på annat som tillfredsställer mina sinnen. Men just nu har jag väldigt svårt för att inte vädra mina politiska åsikter..

Jag kan helt enkelt inte låta bli att förundras över det som hände i Finland under valet igår. Något som redan hänt i Sverige för några månader sedan. Nämligen det att ett främlingsfientligt parti kan få så stort understöd som dom faktiskt fick. Jag pratar såklart om Sannfinländarnas ökade stöd i mitt hemland.

Tänk att det finns så många små svaga lättpåverkade människor i ett land. Människor som utan att ifrågasätta, köper åsikter som bygger på rädsla och okunskap. Att ett parti kan vinna på ren skrämseltaktik. Jag blir nästan mörkrädd och inser samtidigt att jag varit naiv som trott att våra nordiska länder är öppna och sympatiska länder där alla människor har lika värde. Tänk så fel man kan ha!

Inga kommentarer: