3 maj 2011

En Dag Med För Mycket Skratt

Kan man skratta för mycket undrar jag? Jag menar, kan kroppen ta skada av det? Just nu känns det nämligen så. Idag har varit en dag fylld av skratt. Magen värker. Ansiktet ömmar. Jag kan inte längre stå rak i ryggen. Och den som orsakat detta är min underbara kära kollega..

Det började med att hennes barn tyckte hon var pinsam eftersom hon inte kan prata svenska ordentligt. Inget jag tänkt så mycket på trots att hon bryter rätt kraftigt på franska. Orsaken till att jag inte tänkt på det är troligtvis att vi är väldigt internationella på vårt kontor. Vi behärskar närmare 20 olika språk och gud vet hur många olika kulturer vi har i oss. Jag hör svenska med brytning dagarna i enda. Jag bryter ju själv för sjutton!

Hur som helst började det med att min kollegas dotter klagade på att mamma inte uttalar ordet bygga rätt.. hon säger tydligen buggaa istället. Badkar var tydligen inte heller ok utan lät mer som baakaar. Och nu försöker stackarn alltså lära sig uttala svenska lite bättre och vill att vi på jobbet skall rätta henne när det blir fel. En fin tanke, men det resulterar i en hel del skratt. Och tårar. Glädjetårar.

Jag valde ut några jobbrelaterade ord som uttalats på svenska-med-brytning hela dagen lång för att slipa bort eventuell brytning – dokjymeent [dokument], höölyyraar [hörlurar], möttee [möte], yppdateeraa [uppdatera].. Ja ni fattar. Låter än mer underhållande i verkligheten kan jag lova. Det är inte alltid lätt att vara utlänning i Sverige med alla dessa mjuka och hårda konsonanter, sje-ljud osv.

Men hon får faktiskt beröm min kollega. Av hennes fyraåriga son som säger ”braa mammaa” med fransk brytning. Det måste väl vara den ultimata komplimangen? Eller..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul. Fast rent tekniskt sett så bryter du ju inte - du talar typ en dialekt av svenska. Bryter gör man väl bara om ens eget modersmål färgar av sig på det språk man försöker tala? Typ som finska rallykuskar som talar engelska?

Mikaela sa...

Sant! Men här i Sverige är det många som tycker att jag bryter.. iaf är det det jag får höra :D

Anonym sa...

Då är det väl bara att fråga om skåningarna bryter också :D