19 maj 2011

Sommarens Roadtrip - Utkast 1

Som jag tidigare nämnt är tanken att jag, älsklingen samt vänner skall göra en roadtrip genom södra Sverige. Vi hade ett första planeringsmöte i helgen och kom fram till ett utkast gällande rutt och antal dagar. Dessutom ser det ut som om resan inte längre omfattar endast södra Sverige utan även Danmark. Det tycker jag ska bli kul!


Tanken är att vi börjar här i Stockholm och tar oss ner mot Jönköping vid Vättern. En av deltagarna är född och uppvuxen där vilket betyder gratis boende och tid för familj. Kan hända att vi stannar någonstans på vägen i någon mysig liten stad. Tips tas gärna emot!

Vi tar oss sedan vidare mot Lysekil på västkusten där min faster bor. Vi tänkte faktiskt tillbringa ett par dagar där för att utforska området – kanske dagsturer till öarna Orust och Tjörn som man hör om nu som då. Vi reser vidare mot Göteborg. Tro det eller ej, men jag har aldrig varit i Göteborg så det skall bli intressant.

Sedan bär det av till Danmark med hjälp av färjan till Fredrikshavn. Funderar på att tillbringa ett par dagar i Skagen. Väntar mig vita sandstränder, vackert ljus, smarriga skaldjur och sånt. Sedan har vi inte riktigt bestämt hur vi skall ta oss ner genom Danmark. Allt vi vet är att målet är København och shopping [för min del i alla fall]. En annan deltagares sommarstuga utanför Halmstad blir sista anhalt på vår resa.

Som jag berättade är detta en preliminär plan och troligtvis kommer den att ändras hundra gånger om. Om någon har tips om vad man bör se i södra Sverige, endera på väg till, eller i någon av de städer jag nämnt, så tas dessa mer än gärna emot. Vi behöver hitta mysiga boenden, trevliga städer, sevärdheter, loppisar etc. För trots att det är en roadtrip vi skall göra vill man inte tillbringa all sin tid i bilen precis..

Inga kommentarer: