9 augusti 2011

Ljusstakarna


Jag berättade för er att jag påbörjat en ljusstakssamling. Orsaken är den att jag för ett par jular sedan fick en av Ernst Kirchsteiger designad ljusstake i gåva. Jag har länge tittat på den och känt att det var något som inte stämde. Något som saknades. Ganska snart dök tanken kring en samling vita ljusstakar upp i mitt huvud och allt sedan dess har jag hållit utkik.

Så hittade jag äntligen stake nummer två när jag besökte Norrköping i somras. En tung liten pjäs i gjutjärn. Rätt så krusidullig och alltså en total motsats till den jag redan har. Och när jag sedan besökte Vasa hittade jag stake nummer tre. En svarvad variant i vitmålat trä. Och fler lär det bli. Men det måste kännas rätt. 

Och där står dom nu och tornar upp sig. På den lilla byrån. Och jag tycker faktiskt att dom på något konstigt sätt kompletterar varandra och gör varandra vackrare än dom egentligen är var och en för sig.


Inga kommentarer: