8 juni 2011

Ingen Astma. Inga Allergier.

Idag hade jag äntligen tid för astma- och allergiundersökningen. Efter pricktester och blåstester fick jag Min Dom. Min lungkapacitet är det tydligen inget fel på. Den är till och med bättre än genomsnittet. Det hurrar vi för! Dessutom gav pricktestet inga utslag. Jag är alltså varken allergisk mot träd, gräs, djur, kvalster eller mögel. Det ni!

Det som dock oroar mig, och som jag uttryckte för läkaren, är varför jag känner symtom av både astma och allergier när jag inte har vare sig det ena eller det andra i ordens rätta bemärkelse? Hon kikade mig i näsan och konstaterade att jag troligtvis lider av överkänsliga slemhinnor i näsa och svalg. Det kunde tydligen förklara både mina allergisymptom, mina andningsproblem och mina ständiga förkylningsutbrott.

Så nu sitter jag här med en kortisonfylld nässpray, en nässköljar- mojäng och tid för en ny astma-stresstest-undersökning i höst. I september närmare bestämt. Vänta får man som vanligt. Men glad är jag i varje fall över att detektivarbetet påbörjats.

Inga kommentarer: